الرئيسيةبحـثس .و .جالتسجيلدخول

شاطر | 
 

 محركات الديزل

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
طه محمد

avatar

ذكر
عدد الرسائل : 507
العمر : 29
الهواية : كلية زراعة
المزاج : رايق جدا جدا
تاريخ التسجيل : 02/10/2007

مُساهمةموضوع: محركات الديزل   السبت أكتوبر 27, 2007 6:04 pm

بسم الله الرحمن الرحيم
اتمني انكم تسمتعوا بهذا الكتاب العظيم والذي يتحدث عن محركات الديزل وهو جزء مهم للمهندسين وانا تناولته توضيح هذا الكتاب في منتدي زراعي بقسم الهندسه الزراعيه لاهميته في فهم اشياء كنا ندرسها في الجامعه ..ومهمه في حياتنا العمليه واحبيت انقل لكم نفس الصورة والمناقشه التي حدثت .. اتمني ان يفيدكم ...

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اهلا بكم اخواني من المهندسين والبحاث في هذا المجال العظيم .. والله بالصدفه الباحته وجدت كتاب باللغه العربيه بالتصفح في مواقع اجنبيه عالميه كعادتي ,, باسم محركات الديزل فقد دفعني الفضول ومشاهدة هذا الكتاب والكتاب باسم مهندس محمود ربيع الملط
عن محركات الديزل

هو طبعا انا هتكلم باختصار عن مضمونه واكيد كلنا درسنا الكلام دة عن انواع محركات الديزل زي محركات الاحتراق الداخلي والمحرك رباعي الاشواط وثنائي الاشواط


الله يمسيه بالخير الاستاذ الدكتور حمدى سالم كان بيدرسلنا الحاجات الجميله دي
وطبعا بيتحدث عن العيوب والمميزات الديزل ومصطلحات الخاصه بعمل المحركات بالاضافه الي المباديء الهندسيه بالنسبه لوحدات القياس والوحدات المشتقه,Thermo Energy وعلاقتها بالشغل ودورات التشغيل و Thermodynamic والباب الثالث عن هيكل المحرك ووظيفه كل جزء فيها
..والاسطوانات والجلب

وتزييت الجلب وخلع وتركيب القميص وبردة بيتكلم عن الوظائف لراس الاسطوانه وخلافه بالاضافه الي Valves الصمامات والباب السادس بيتكلم عن الكباس piston

والسابع عن ذراع التوصيل والراس المنزلق
والثامن عن عمود المرفق وتروس التوقيت ومعدات حقن الوقود وبيتكلم عن الطرز الحديث اللي هو سولزر ومضخات الدكسفورد وعن دورة الوقود والكسح والشحن البحري وايضايتحدث عن منظومات التبريد وفي النهايه الاشكال البيانيه وكتاب لذيذ جدا وغني جدا عن التعريف بامانه مكنتش اتصور ان يكون في كتاب بالشكل دة هو حوالي 624 صفحه كتاب ضخم واسلوب رائع جدا وفعلا اللي كتبه يعني كما يقال خبرة 40 سنه في مجال الديزل وهو حوالي 19 باب كل باب بمجموعه من الفروع ..هو طبعا الكتاب بهيئه النشر بالاسكندريه ولكن والله كتر خيرهم الناس اللي اشركت في عمل هذا الكتاب او الناس اللي امدتنا بمعرفه وجودة بهذة الصيغه العظيمه .. اتمني من كل قلبي من مهندسين ومتخصصين وطلبه هندسه زراعيه لهم مني كل التحيه .. واتمني ان يفيدكم هذا المرجع العظيم واشكركم جدا علي الاطاله .. لكم مني كل الحب والاخلاص والتقدير

[color:9460=magenta:9460]

الاجزاء الرئيسيه للجرار

1-المحرك ENGINE
2-اجهزة نقل الحركه TRANSPIRATION SYSTEM
وتتكون من
1- القابض او الدبرياج CLUTCH
2-صندوق التروس او تغيير السرعات GEAR BOX
3-الجهاز الفرقي DIFFERENTIAL
4-اجهزة النقل النهائي FINAL DRIVE

3-اجهزة تلامس الجرار مع الارض
4-اجهزة نقل قدرة الجرار الي الالات الزراعيه
وتشمل قضيب الشد او الجر – طارة الادارة – عامود الادارة الخلفي
تقسيم الجرار ات من حيث نوع المحرك
1-محركات الاحتراق الخارجي او البخاريه
2-محركات الا حتراق الداخلي وتقسم الي 1-محركات رباعيه الاشواط FOUR -STROKE CYCLE ENGIN
2-محركات ثنائيه الاشواط TWO- STROCKE CYCLE ENGIN
تقسيم الجرارات من حيث نوع الوقود المستخدم
1-جرارات بمحرك بنزين
2-جرارات بمحرك كيروسين
3-جرارات بمحرك ديزل او سولار

المحرك ENGINE
هو مصدر القدرة ويوضع غالبا في الجزء الامامي من الجرار ويقوم بتحويل الطاقه الحراريه الناتجه من احتراق الوقود الي شغل ميكانيكي نافع وينتقل هذا الشغل الميكانيكي النافع الي باقي اجزاء الجرار حتي يصل الي عجلات الدفع (جرار ذو عجلتي خلفيتان للدفع ) Two wheels driver (WD2) او اربع عجلات دفع غير متساويه (FWA) wheels assist او اربع عجلات متساويه Four equal wheels(4-EWD)وتقسم المحركات الي
1-محركات داخليه Steam Engine
2-محركات احتراق داخلي Internal Combustion Engines

الاجزاء الرئيسيه لمحركات الاحتراق الداخلي
نوعين اجزاء ثابته واجزاء متحركه
1-الاجزاء الثابته
1-الاسطوانه Cylinder
2-غطاء الاسطوانه Cylinder head
3-القميص او الجلبه ( قميص الاسطوانه )
4-صندوق المرفق Crankcase

2-الاجزاء المتحركه

1-المكبس ( البستم )Piston
2-ذراع التوصيل ( البييل) Connecting rod
3-شنابر الضغط والزيت Compression and scraping rings
4-عامود المرفق او الكرنك Crank
5-الحدافه Flywheel
6-الصمامات Valves
7-عامود التاكيهات ( عامود الكامات)

الاجهزة اللازمه لتشغيل المحرك 1-جهاز الوقود FUEL SYSTEM
2-جهاز تنقيه الهواء AIR CLEANING SYSTEM
3-جهاز التبريد SYSTEM COOLING
4-جهاز التزييت LUBRICATION SYSTEM
5-جهاز الاشتعالTHE IGNITION SYSTEM

[color:9460=magenta:9460]Sulzer Pumps manufacturers centrifugal pumps and agitators/mixers for the Oil & Gas, Hydrocarbon Processing, Pulp & Paper, Power Generation, Water & Wastewater and Food, ls & Fertilizer markets. We have over 60 dedicated service centers worldwide to provide local support for our customers.

مع تحيات / فارس المنتدى
[/size][/center][/size][/center]
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
different

avatar

انثى
عدد الرسائل : 566
العمر : 28
الجنس :
my sms : <!--- MySMS By TAHA MOHAMEDheart elnada.tk --><form method="POST" action="--WEBBOT-SELF--"> <!--webbot bot="SaveResults" u-file="fpweb:///_private/form_results.csv" s-format="TEXT/CSV" s-label-fields="TRUE" --><fieldset style="padding: 2; width:208; height:104"> <legend><b>My SMS</b></legend> <marquee onmouseover="this.stop()" onmouseout="this.start()" direction="up" scrolldelay="2" scrollamount="1" style="text-align: center; font-family: Tahoma; " height="78">منتديات اسرة نـــــــــــــور ترحب بكم وتتمنى لكم قضاء افضل الاوقات مع تحيات/TAHA MOHAMED </marquee></fieldset></form><!--- MySMS By the empty heart elnada.tk -->
تاريخ التسجيل : 05/10/2007

مُساهمةموضوع: رد: محركات الديزل   السبت أكتوبر 27, 2007 7:43 pm

ايوه كده عايزين القسم ده يبقى فيه مواضيع على مستوى
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
طه محمد

avatar

ذكر
عدد الرسائل : 507
العمر : 29
الهواية : كلية زراعة
المزاج : رايق جدا جدا
تاريخ التسجيل : 02/10/2007

مُساهمةموضوع: رد: محركات الديزل   السبت أكتوبر 27, 2007 8:01 pm

ان شاء الله ده هايكون احسن قسم
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
agamy
مشرف
مشرف
avatar

ذكر
عدد الرسائل : 213
العمر : 28
اسمك الحقيقي : أحمد عبدالسلام
الهواية : طالب أي حاجه
المزاج : فرش جداً
my sms : <!--- MySMS By TAHA MOHAMEDheart elnada.tk --><form method="POST" action="--WEBBOT-SELF--"> <!--webbot bot="SaveResults" u-file="fpweb:///_private/form_results.csv" s-format="TEXT/CSV" s-label-fields="TRUE" --><fieldset style="padding: 2; width:208; height:104"> <legend><b>My SMS</b></legend> <marquee onmouseover="this.stop()" onmouseout="this.start()" direction="up" scrolldelay="2" scrollamount="1" style="text-align: center; font-family: Tahoma; " height="78">منتديات اسرة نـــــــــــــور ترحب بكم وتتمنى لكم قضاء افضل الاوقات مع تحيات/TAHA MOHAMED </marquee></fieldset></form><!--- MySMS By the empty heart elnada.tk -->
تاريخ التسجيل : 16/09/2007

مُساهمةموضوع: رد: محركات الديزل   الأحد أكتوبر 28, 2007 8:32 pm

يا برنس انت فعلاً فارس المنتدى
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
محركات الديزل
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
NOUR :: اقسام الكلية :: اقسام الكلية :: قسم الهندسة الزراعيه-
انتقل الى: